fredag 4 juni 2010

Minnen

Idag när jag var ute kände jag doften av liljekonvalj. Hämtade kameran för att fota lite och medans jag satt där i havet av liljekonvaljer kom minnena tillbaka. Kom ihåg för hundra år sedan när man slutade första klass och dagarna före skol avslutningen gick man och tittade ifall liljekonvaljerna skulle hinna slå ut till skol avslutningen, så man kunde ge fröken en bukett. Hur man hade en blöt papperstuss med gladpack eller folie runt så inte man skulle sulla ner examenskläderna med vatten. Hur man höll hårt i buketten medan man sjöng den blomstertid nu kommer och man kramade fröken och önskade en trevlig sommar. Och hela klassrummet luktade liljekonvalj.

Man hade tio veckors sommarlov. Och tiden gick så sakta. Nu är man gammal och grå. De enda veckodagar som finns är Måndag och Fredag de andra är ut suddade ur almanackan Och klockan har bara två klockslag det är 7,00 och 21,00. Jag måste nog lära mej att kasta lasso så jag kan fånga tiden.

Kram på er och trevlig helg

Inga kommentarer: