fredag 18 juni 2010

Fattar inte

att det ska vara så svårt. Nu vill jag INTE framhäva att jag är någon expert bakom ratten men endel har man lärt sig b.l.a. Att den runda stora saken framför chauffören (det är den som kör) kallas ratt och om man vrider lite på den så följer liksom bilen med. Man behöver inte göra några väldiga rörelser utan lite små enkla enda åt höger eller vänster. Sedan har man tre pedaler nere vid fötterna det är bara två som man kan behöva veta hur dom funkar. Den till höger kallas gas och trycker man lite försiktigt på den ökar bilen. Tycker man det är läskigt kan man använda den pedalen i mitten. Den kallas broms och trycker man lite försiktigt på den så minskar farten. Sedan har vi det där med motorväg m.m som är tvåfiliga dvs bilarna färdas åt samma håll i två körfält. Nu är det så att, bara för att man ligger i ett så betyder det inte att man äger det eller inte får byta körfält det är inte förbjudet att byta körfält (om det inte kommer en annan bil där vill säga). Sedan har vi det här med påfarts sträckan när man ska upp på motorvägen. Det betyder inte att man ska köra exakt samma hastighet och glo på varandra så att den som ska på motorvägen får lov att köra utanför vägen eller tvärnita för att inte krocka. Utan det betyder. att man rör på ratten och byter körfält om det inte kommer en annan bil där. Om det kommer en bil kan man använder pedalerna endera, den till att gas med eller den till att bromsa med. Tänk om alla fattade dessa enkla kör sätt. Så mycket bättre det skulle flyta i trafiken och kanske inte hända så mycket olyckor. Oj glömde en viktig detalj till. Speglarna de är inte till för att sminka sig i. Utan till att ha kollmedtrafikanterna i.

Ha det bra

Inga kommentarer: